Storitev notranje revizije igra ključno vlogo pri proračunskih uporabnikih, saj zagotavlja neodvisna zagotovila, ki organizacijo varujejo pred tveganji. Več si preberite na naslovu: www.loris.si. Poleg tega podaja priporočila za izboljšanje poslovanja, kar pripomore k večji varnosti in učinkovitosti delovanja. Notranja revizija ni zgolj notranji nadzornik, temveč pomemben vir informacij, ki pomaga zmanjšati izpostavljenost tveganjem v poslovnem okolju. Zato je bistveno, da vsak proračunski uporabnik izkoristi njene storitve kot podporo pri poslovanju.
Ključne naloge notranje revizije
Naloge notranjih revizorjev zajemajo več pomembnih funkcij. Osredotočajo se na pretekle dogodke in procese ter na podlagi ugotovitev oblikujejo ukrepe za izboljšanje celotnega poslovanja organizacije. Njihova odgovornost vključuje preverjanje delovanja notranjih kontrol ter ocenjevanje ukrepov za obvladovanje tveganj. Poleg tega predlagajo izboljšave tam, kjer jih zaznajo kot potrebne, s čimer pripomorejo k večji učinkovitosti poslovanja.
Pomen kontrolnega okolja za notranjo revizijo
Za uspešno delo notranjih revizorjev je ključno ustrezno kontrolno okolje. Organizacija, ki vzpostavlja in vzdržuje močne notranje kontrole, omogoča revizorjem, da se osredotočijo na preverjanje njihove učinkovitosti ter svetovanje o možnih izboljšavah. Sodelovanje vseh deležnikov organizacije je nujno za optimalno izvajanje notranje revizije in njeno pozitivno vplivanje na poslovanje.
Notranja revizija je pomembna neodvisna in nepristranska dejavnost, katere glavni cilj je izboljševanje delovanja organizacije in dodajanje vrednosti. S sistematičnim in metodičnim pristopom ocenjuje upravljanje tveganj, notranje kontrole ter celotno vodenje organizacije. S tem organizaciji pomaga pri doseganju zastavljenih ciljev in izboljšanju njene učinkovitosti. Sodobni nadzorni sistemi v organizacijah temeljijo na konceptu treh obrambnih linij. Prvo obrambno linijo predstavlja vodstvo organizacije, ki ima ključno odgovornost za vzpostavitev notranjih kontrol ter njihovo učinkovito delovanje. Vodstvo skrbi za kontrolne mehanizme in spremlja njihovo uspešnost, da zagotovi varnost in stabilnost organizacije.
Oblikovanje in nadzor notranjih kontrol
Nalogo druge obrambne linije predstavlja vzpostavitev in nadzor notranjih kontrol. Znotraj organizacije se sistematično načrtujejo in izvajajo ukrepi, ki preprečujejo tveganja ter zagotavljajo pravilno delovanje procesov. Ta obrambna linija vključuje funkcije, kot sta upravljanje tveganj in skladnosti, ki pomembno prispevajo k stabilnosti in urejenosti poslovanja. Notranja revizija deluje kot tretja obrambna linija in ima ključno vlogo pri zagotavljanju nadzora nad notranjimi kontrolami. Njena naloga je preverjanje učinkovitosti obvladovanja tveganj ter podajanje priporočil za izboljšave. Notranji revizorji neodvisno ocenjujejo, ali so notranji nadzorni mehanizmi ustrezni in ali organizacija deluje v skladu s predpisi ter standardi, kar prispeva k njeni dolgoročni uspešnosti.
Za vzpostavitev učinkovitega in celovitega nadzornega sistema je ključno usklajeno delovanje vseh treh obrambnih linij. Notranja revizija ima pri tem pomembno vlogo, saj zagotavlja neodvisen nadzor ter prispeva k večji vrednosti organizacije s svojimi ocenami, priporočili in nasveti za izboljšave.
Obveznost notranje revizije pri proračunskih uporabnikih
Notranja revizija je zakonsko obvezna za vse proračunske uporabnike, katerih letni proračun presega 2.086 milijona EUR, in se izvaja vsako leto. Pri ostalih proračunskih uporabnikih pa je zahtevana vsaj enkrat v obdobju treh let, kar omogoča redno spremljanje in izboljšanje njihovega poslovanja. Organizacije lahko notranjo revizijo izvajajo na različne načine. Lahko vzpostavijo lastno notranjerevizijsko službo ali pa najamejo zunanjega izvajalca, ki prevzame celotno funkcijo notranje revizije. V tem primeru zunanji izvajalec vodi in izvaja vse notranjerevizijske aktivnosti, kar organizaciji omogoča dostop do strokovnih znanj in neodvisnega pregleda.
Pogosto se napačno domneva, da je notranja revizija namenjena kaznovanju ob ugotovljenih nepravilnostih. V resnici njena naloga ni sankcioniranje, temveč revidiranje procesov in predlaganje ukrepov za boljše obvladovanje tveganj. S tem spodbuja izboljšave in prispeva k večji vrednosti ter stabilnosti organizacije. Za kakovostno izvajanje notranje revizije je bistvenega pomena temeljna notranjerevizijska listina. Če notranjo revizijo izvaja zunanji izvajalec, je njegova odgovornost, da pripravi ta dokument v sodelovanju z naročnikom. Listina je usklajena s Stališčem Urada RS za nadzor proračuna na področju notranjega nadzora javnih financ.